Lokation: Vanløse, Danmark

Samarbejdspartnere: Casa arkitekter, MATTERS Architects og Fjerring Ingeniører

Bygherre: ByK, Københavns Kommune

Status: Færdig

Periode: 2017-2019

Rolle: Underrådgiver,
Landskabsarkitekt

Heerup Skole (tidl. Frederiksgård Skole) er for børn med udviklingsforstyrrelser og der er Renoveringen af Heerup Skole, tidligere Frederiksgård Skole, omfattede transformeringen af en klassisk dansk folkeskole fra 1934 med høj bevaringsværdi til en specialskole til børn med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. I dag er skolen en kategori 4 skole, som er det mest vidtgående og specialiserede skoletilbud for børn i 0 – 10 klasse.

Ved ankomsten mødes du af et multiområde med grafiske optegninger til motorisk leg og træning. Den hårde plads er omkranset af grønne arealer, med karakter af et større parkområde. Her er der plads til bål, løb, fordybelse, leg, sandarealer, boldspil og læringsområder.

Skolen virker åben mod den nye legeplads og de grønne områder med gangstier, sansehave og beplantninger - selvom der grundet sikkerhed er hegn omkring skolen. Denne visuelle åbenhed skaber en god kontakt mellem skole og naboer, og gør at skolens udeområde virker som et grønt åndehul i byen.

Hjertet af det nye sted for børnene er det ovale gårdrum med fokus på læring, læsning og formidling. En grøn amfitrappe, en biblioteksterrasse, duftende haver og hængekøjestolper omkring en central samlende plads med åbent program.

Alle klasserum har adgang til grønne arealer med krat og træer samt mindre gårdrum med plads til en gynge. Disse arealer er opdelt så børn med behov for ro kan gives denne mulighed tæt på de hjemlige lokaler.

Udearealerne er udformet med stor rumlig og programmæssig diversitet udviklet særligt for børn og unge i alderen 3-15 år og med fokus på at skabe rum med en høj grad af overskuelighed og tryghed samt en tæt forbindelse mellem aktivitetsarealer og private zoner både inde og ude.

HEERUP SKOLE